5 x marketing om aan te pakken tijdens de Corona-crisis

Photo by cottonbro from Pexels
Foto: van ‘cottonbro‘ van Pexels (gratis stock foto’s en video’s)

Het Coronavirus heeft mega impact op alles en iedereen. De grote vraag die nu heerst onder alle ondernemers is: hoe gaan we hiermee om? Het korten op het marketingbudget lijkt een simpele en snel gemaakte keuze. Echter denken wij toch dat dit je op de langere termijn meer schaadt dan baat. We leggen je graag een aantal ideeën voor.

5 x marketing om aan te pakken tijdens de Corona-crisis

  1. Wat kun je met retentiemarketing?
  2. Laat je zien, het is druk online
  3. Aanpassen
  4. Meten is weten
  5. Ga voor een aanpak op maat

1. Wat kun je met retentiemarketing?

Retentiemarketing is erop gericht om de relatie tussen jou en je klanten zo lang mogelijk in stand te houden. Met een goede retentie-marketingstrategie kun je herhaalaankopen stimuleren of kun je ervoor zorgen dat oude klanten je helpen aan nieuwe klanten. Perfect voor de situatie waarin we nu zitten zou je kunnen zeggen. Kijk dus goed naar je huidige klanten en ga eens na hoe ze je verder kunnen brengen. Ga de twee globale opties even na: 1. kunnen ze een herhalingsaankoop doen? Check dan je mogelijkheden om hierop aan te sturen. 2. Is een herhaalaankoop niet van toepassing? Kijk dan hoe je je oude klanten tot ambassadeur van jouw organisatie kunt maken. Vraag ze bijvoorbeeld om een review te schrijven op Google. Op die manier deel je positieve ervaringen die nieuwe klanten over de streep zullen trekken.

2. Laat je zien, het is druk online

Dat de consument (en zeker de zakelijke markt) de hand even op de knip houdt is evident en een logisch gevolg van wat er speelt. Echter weten we ook dat er toch nog steeds geld wordt uitgegeven. Er wordt nu alleen beter nagedacht waar het geld aan uitgegeven wordt. Daarbij betekenen de social distancing-maatregelen dat velen die normaalgesproken op kantoor werken nu thuis zitten. Vrijwel alles speelt zich af achter de computer. Alle digitale mogelijkheden worden benut om zoveel mogelijk gewoon door te kunnen werken. Dit betekent dat de digitale marktpleinen heel druk zijn. Een mooie kans om je te laten zien dus! Adverteren betekent niet dat je direct iets zult verkopen, dat ligt aan de fase waarin je doelgroep zich bevindt. Voordat iemand tot aankoop overgaat zul je bijvoorbeeld eerst kennis moeten maken. Waarom zou je wachten met kennismaken? Als je dit uitstelt betekent dit dat je het hele proces vertraagd, ook de uiteindelijke beoogde verkoop. Iemand die al wat verder in het proces is, en echt nodig heeft wat jij te bieden hebt, zal wel direct tot aankoop over gaan.

3. Pas je aan

Gewoon doorgaan op de manier en toon zoals je gewend bent is ook niet helemaal de bedoeling. Je kunt de problemen en situatie natuurlijk niet negeren. Ga goed na wat jouw bedrijf te bieden heeft in deze uitzonderlijke situatie en speel daarop in. Zet je marketingactiviteiten dus niet stop, maar pas ze aan naar de situatie waarin je beland bent. Ga na of de bereikbaarheid van jouw product of dienst nog wel goed is. Kunnen mensen het aanschaffen? Zo niet, probeer dan een manier te verzinnen om dit wel mogelijk te maken. Bezichtigingen online, of adviesgesprekken die online plaatsvinden bijvoorbeeld. En voor de retail: hoe kun je snel en efficiënt online gaan? Wij kunnen je bijvoorbeeld helpen en in twee dagen jouw producten online hebben in een Shopify webshop.

4. Meten is weten

Het is natuurlijk wel verstandig om je marketingactiviteiten goed in de gaten te houden. Dat moet je eigenlijk altijd doen natuurlijk, maar is nu misschien net iets belangrijker omdat de situatie nogal aan veranderingen onderhevig is. Zorg er dus voor dat alle gegevens netjes worden verzameld en bijgehouden in bijvoorbeeld Google Analytics en Google Adwords. Door de activiteiten goed te monitoren kun je snel bijsturen en aanpassen en kun je direct zien wat je activiteiten opleveren. Bepaal hierbij vooraf altijd wat de doelen zijn. Een verkoop is iets anders dan een pageview, maar afhankelijk van de doelen kunnen ze even waardevol zijn.

5. Ga voor een aanpak op maat

Geen bedrijf, product of dienst is hetzelfde en daarom hebben standaard oplossingen geen zin. Bekijk altijd goed welke mogelijkheden voor jou goed werken, en hoe je ze optimaal kunt benutten. Het verkopen van een dakopbouw  is iets anders dan een stukje kaas maar voor beide valt er in deze tijd een goede strategie te hanteren die oplevert.

Kies voor een stabiele lange termijn marketingstrategie

De bottom line van deze tips is dat je moet  zorgen voor een stabiele marketingstrategie die nu en later zijn vruchten af werpt. We weten namelijk dat de koper altijd een aantal fases doorloopt (de zogenaamde customer journey): van kennismaking tot de uiteindelijke aanschaf van een dienst of product, én wat er na de aankoop nog plaatsvindt (retentie!). Wanneer je stopt met marketing betekent dit dat deze cyclus ook stopt. Wanneer je dit later weer oppakt kan dat dus betekenen dat je kostbare tijd verloren hebt en dat je te maken krijgt met dips die lastig te herstellen zijn.

Ik begrijp dat het niet altijd mogelijk zal zijn om op volle kracht door te gaan, dat is voor veel bedrijven de realiteit. Echter is er voor ieder bedrijf een manier om mee te buigen met de situatie, daar ben ik van overtuigd.

Ik hoop dat deze 5 tips je helpen bij het vinden van de juiste strategie in deze vreemde tijd. Mocht je geïnteresseerd zijn om eens te sparren, en te bespreken wat de mogelijkheden voor jou zijn neem dan contact met ons op.

 

Meer lezen?

Wij zuigen dit natuurlijk niet allemaal uit onze duim: hier vind je twee interessante artikelen die, mét wetenschappelijke onderbouwing, meer vertellen over wat te doen met marketing en reclame in crisistijd:
1. Merken die zich nu naar binnen keren, verliezen langzaam hun relevantie, Edgar Molenaar, 23 maart 2020 (Adformatie) – hier

2. Blijf investeren in marketing en reclame in tijden van coronarecessie, Fons van Dyck, 19 maart 2020 (Adformatie) – hier

About Wouter Schoonebeek

Mede-eigenaar van Fodis, Drankrugzak.nl, Mobiledrinks.eu en lemodi. Studeerde Communicatiewetenschappen (Bsc) aan de Universiteit van Amsterdam en Media Psychologie (Msc) aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Gaat graag aan de slag op marketingstrategisch niveau en zorgt voor passende begeleiding in de uitvoering van marketingstrategie.